"Cohesio regelt" is toegewijd aan het bevorderen van sociale cohesie door middel van gepersonaliseerde ondersteuning, culturele sensibiliteit, samenwerking en praktijkgerichte interventies.
Over onze werkwijze.
Als mensen zich aanmelden dan leveren we trajectondersteuning in taal en (vrijwilligers)werk. Zelfwerkzaamheid en intrinsieke motivatie om stappen te maken is een belangrijk kenmerk van onze Persoonlijk Gerichte Insteek (PGI). Het activeren van digitale vaardigheden is nodig om zelfstandig de eigen route en doelen te bepalen. We gebruiken blended learning: online leren, individueel, of in kleine groep, en incidenteel zijn er fysieke contacten.
Gepersonaliseerd maatwerk.
Een van de fundamentele elementen van succesvolle trajectondersteuning is een gepersonaliseerde benadering. Deze houdt rekening met de unieke behoeften, doelen en omstandigheden van elk individu. Dit betekent dat er op maat gemaakte leerroutes worden ontwikkeld die afgestemd zijn op de specifieke leerstijlen, tempo en voorkennis van de deelnemers. We proberen duo's te vormen zodat mensen samen informeel leren en elkaar ontmoeten in een digitaal leeromgeving (Google Classroom). Daar staan tips en links naar informatie en oefeningen.
2. Mentorschap en Coaching.
Mentorschap speelt een cruciale rol in individuele trajectondersteuning. We bieden niet alleen praktische begeleiding, maar ook emotionele en motiverende ondersteuning door langere termijn doelen samen te bepalen. Dit is essentieel bij het opbouwen van zelfvertrouwen en het behouden van motivatie tijdens het leerproces.
3. Praktijkgerichte Leerervaringen.
Succesvolle trajecten combineren theoretisch leren met praktijkervaring. Dit kan variëren van online Nederlands spreken en vrijwilligerswerk, tot sollicitatie en oefenen met projectwerk binnen een reële werkomgeving. Deze aanpak helpt deelnemers om hun vaardigheden in een echte context toe te passen en biedt hen waardevolle inzichten in de werkcultuur en (professionele) verwachtingen.
4. Gebruik van Technologische Hulpmiddelen.
Digitale technologieën en leerplatforms spelen een steeds grotere rol in taal- en werkondersteuning. Apps voor taalverwerving, online cursussen en digitale leermiddelen maken het mogelijk om flexibeler en toegankelijker te leren. Dit zorgt ervoor dat deelnemers op hun eigen tempo kunnen leren, ongeacht hun situatie en locatie.
5. Regelmatige Evaluatie en Feedback.
Continu evalueren en bijstellen van het leer- en werktraject is essentieel voor succes. Dit omvat het regelmatig beoordelen van de voortgang van de deelnemer en het aanpassen van doelen en methoden op basis van hun prestaties en feedback. Constructieve feedback helpt deelnemers om hun zwakke punten te identificeren en hier actief aan te werken.
Lees hier over de voowaarden om te gaan werken
Resultaten.
Een deelnemer is door ons aangemeld en geaccepteerd door UAF en volgt daar nu de online e-learning Nederlands.
7 deelnemers nemen deel aan Blended Learning op A1 niveau.
Een deelnemer met ruime horeca-ervaring is begin januari gestart als vrijwilliger in D'r Durpswinkel.